Vanliga frågor

och svar

Beställning

Fråga: Kan man beställa via hemsidan?

Svar: Nej, det går inte att beställa via hemsidan. Beställning görs genom att besöka en av våra restauranger, ringa till restaurangen eller via vår Sumo Sushi App som finns att ladda ner för både Android och Iphone.

Ladda ner appen för Android här: Sumo Sushi - Apps on Google Play

Ladda ner appen för Iphone här: Sumo Sushi i App Store

Fråga: Kan man beställa genom att skriva till er på Instagram eller Facebook?

Svar: Nej, det går inte att beställa genom att skriva till oss på Instagram eller Facebook. Beställning görs genom att besöka en av våra restauranger, ringa till restaurangen eller via vår Sumo Sushi App som finns att ladda ner för både Android och Iphone.

Ladda ner appen för Android här: Sumo Sushi - Apps on Google Play

Ladda ner appen för Iphone här: Sumo Sushi i App Store

Fråga: Hur långt tid innan kan jag lägga min beställning?

Svar: När du beställer via appen, kan du själv välja vilken tid du ska hämta ut maten. Tänk bara på att denna tiden är bara en cirkatid och ibland det kan ta längre tid för köket att färdigställa din beställning. 

Fråga: Jag har beställt min mat för att hämtas en viss tidpunkt men jag fick vänta ändå på att den ska vara färdig.

Svar: När du beställer via appen, kan du själv välja vilken tid du ska hämta ut maten. Tänk bara på att denna tiden är bara en cirkatid och ibland det kan ta längre tid för köket att färdigställa din beställning. Detta kan bero på att beställning kan göras både via telefon och i restaurangen och inte bara via appen. Vi gör alltid vårt bästa för att färdigställa din beställning vid den valda tiden.

Fråga: Kan jag beställa från Lunchmenyn i appen?

Svar: På de flesta av våra restauranger kan du beställa från Lunchmenyn 11:00 - 14:00. När det gäller veckans "Pick&Choose" eller "Veckans Wok" ber vi dig dock att ringa eller besöka restaurangen du vill beställa ifrån. De här lunchalternativen ändras varje vecka och personalen i restaurangen kan alltid besvara dina frågor.

Fråga: Jag vill boka ett bord, hur gör jag?

Svar: Då vi svarar i mån av tid på mejl och på våra sociala medier, det bästa är att ringa eller besöka den restaurangen du vill boka bord på.

Fråga: Hur långt tid innan kan jag beställa ett bord?

Svar: Vid större event är det bäst att boka bord minst en till två veckor i förväg. Ring gärna restaurangen i frågan och be om mer information.

Fråga: Vilket är största antal personer jag kan beställa bord för?

Svar: Under dessa corona-tider har Folkhälsomyndigheten beslutat att begränsa maxantalet per sällskap till 8 personer när det gäller inomhus servering. Det finns ingen begränsning när det gäller uteserveringar. Mer info finns att läsa här.

Fråga: Kan jag förbeställa maten för att äta i restaurangen?

Svar: Det går bra att förbeställa maten när du har bokat bord för att äta i en av våra restaurangen. Gäller det specialbeställningar, allergier eller andra önskemål, är det nog bäst att förbeställa. Kontakta restaurangen i frågan och be om mer information när det gäller just de(n) maträtten du tänker på.

Fråga: Kan jag köpa presentkort för era restauranger?

Svar: Absolut! Vi älskar presentkort och vi har egna presentkort som du kan köpa genom att besöka en av våra restauranger. För närvarande gäller presentkortet på den restaurangen som det är köpt på, men vi jobbar på att förbättra vår system och inom snart kommer vi kunna erbjuda presentkort som kan gälla på alla våra restauranger. 

IMG_4861.jpg

Fråga: Kan jag beställa presentkort till era restauranger via mejl?

Svar: Vi ser gärna till att du beställer presentkortet personligt i en av våra restauranger.

Fråga: Det går inte nå er per telefon och jag kan inte betala med kortet i appen, hur kan jag beställa?

Svar: Alla våra restauranger är kontantfria. Som alternativ till kortbetalning har vi Swish. För att ta reda på rätt nummer till det, kontakta den restaurangen du vill beställa ifrån.

Betalning

Fråga: Hur kan jag betala på Sumo Sushi och Sumo Kitchen?

Svar: Alla våra restauranger är kontantfria och betalning sker via kort, Swish eller presentkort.

Fråga: Jag har betalat min mat med kortet med pengarna drogs 2 gånger. Vad gör jag nu?

Svar: Oftast går bara den ena betalningen genom och den andra återbetalas inom 3-5 bankdagar. Om efter 5 bankdagar har du inte fått återbetalningen ber vi dig att kontakta oss med kvittonummer, restaurang samt suma. Det går inte att bifoga någon bild i första hand, men du kan bifoga det när vi har svarat. 

Fråga: Jag vill få återbetalning. Hur gör jag för att få det till?

Svar: Du kan alltid kontakta oss med kvittonummer, restaurang samt suma och anledning till återbetalningen. Ha altid i åtanke den mänskliga faktorn och att även vi kan göra fel ibland.

Fråga: Jag har betalat för saker som jag inte har fått med mig hem. Vad gör jag nu?

Svar: Kontakta alltid den restaurangen du beställde ifrån i första hand. Har du inte möjligheten att komma tillbaka, du hittar kontaktinformationen till alla våra restauranger här.

När du  kontaktar oss ha med kvittonummer, restaurang samt suma och vad är det som saknades

I restaurangen

Fråga: Det blev fel med min beställning. Vad gör jag nu?

Svar: Kontakta personalen direkt, de kan säkert gottgöra felet. Ju snabbare, desto bättre.

Fråga: Varför är det prisskillnad mellan att äta i restaurangen och att ta hem maten?

Svar: Väldigt bra fråga. När man äter i restaurangen, innebär en högre kostnad för restaurangen. 

Fråga: Har ni handikappanpassade platser i restaurangen?

Svar: Alla våra restauranger är tillgängliga för vanliga rullstol och vi har även toaletter som är rullstolanpassade. Om du planerar äta på en av våra restauranger, tär det dock bra att kolla direkt med personalen i restaurangen för tillgänglighet mm.

Fråga: Har ni barnstolar i restaurangen?

Svar: Vi har barnstolar i alla våra restauranger, om du inte hittar någon, det är bara att fråga personalen, de hjälper dig. 

Sumo Kitchen i Karlskrona har även en liten lekplats för de små. Tänk bara på att det är ditt eget ansvar att se till att barnet/barnen har det bra där inne. Vi står för städningen, men det betyder inte att du ska inte plocka undan efter dig!

Fråga: Vad har ni för öppettider?

Svar: våra öppettider beror på vilken restaurang du vill besöka. Om du går under "Restauranger" i menyn kan du välja den restaurang du vill besöka och läsa mer om den. Där hittar du också öppettider, besöksadress och telefonnummer. 

Fråga: Vad har ni för öppettider under högtiderna?

Svar: Vi försöker ha öppet så länge vi kan för att ge kunderna ett smakfull alternativ till det traditionella högtidsmaten, men ibland måste vi också ha stängt. Vi uppdaterar i god tid våra öppettider på Google och vi annonser på våra sociala medier ändringarna.

Hemkörning

Fråga: Hur kan jag beställa hemkörning?

Svar: Hemkörning kan du välja bara när du beställer via appen. 

 

I Karlskrona kan vi erbjuda hemkörning i samarbete med Trossö Taxi AB och avgiften för hemkörning betalas direkt till taxiföraren. För mer information om det avgifter, kolla här.

 

I Kristianstad erbjuder vi hemkörning med vår sushibil, bara från Sumo Kitchen på C4 Shopping. Avgiften betalas direkt i appen och maten kan väljas bara från Sumo Kitchen på C4 Shopping. Kolla här för mer info.

Rityta 1.png

Fråga: Kan ni köra ut maten till andra destinationer än de som står på Sumo Leverans?

Svar: För närvarande kan vi inte erbjuda hemkörning till andra destinationer än 

Våra Maträtter

Fråga: Vad är det för kaloriinnehåll i en nigiri?

Svar: Tyvärr gör vi inte en kalorimättning på våra maträtter men det finns olika gratis verktyg som går att använda. En Nigiri Lax har som kaloriinnehåll ca 50 kcal per bit (https://www.fatsecret.se/kalorier-n%C3%A4ring/allm%C3%A4n/lax-nigiri)

Fråga: Finns det vegetarisk alternativ för era maträtter?

Svar: Vi har en vegetarisk alternativ på våra maträtter på alla våra restauranger. Det finns även en Vegansk Maki som du kan hitta i vår meny under Sumo's Maki. 

Fråga: Jag är allergisk mot nötter, kan jag beställa hos er?

Svar: i håller livmedelsverkets riktljer när det gäller allergener. Vi serverar flera maträtter som inte innehåller nötter. Om du känner dig osäker, fråga oss direkt i restaurangen du besöker. Berätta alltid om några allergier när du besöker oss! 

Fråga: Jag är allergisk mot skalldjur, kan jag beställa hos er?

Svar: Vi håller livmedelsverkets riktljer när det gäller allergener. Vi serverar flera maträtter som inte innehåller skall- eller blötdjur. Om du känner dig osäker, fråga oss direkt i restaurangen du besöker. Berätta alltid om några allergier när du besöker oss! 

Fråga: Är riset i sushin glutenfri?

Svar: Sushiriset innehåller risvinäger. Risvinäger ska som namnet antyder vara gjord av ris, vilket i sig är glutenfri. Men i distilationsprocessen kan användas vete, vilket kan resultera i små mängder av gluten även i risvinägern. Är du glutenallergiker ska du tänka på att t.ex. soja, krabbstick och wasabi kan innehålla mer gluten än sushiriset.

Fråga: Var hittar jag en lista på alla allergenerna i era maträtter?

Svar: Du kan alltid kolla under "Allergener" eller fråga personalen i restaurangen du besöker om det.

Fråga: Vad ingår när man beställer sushi?

Svar: När du beställer sushi, ingår alltid wasabi, inlagt ingefära och japansk soja. 

Fråga: Hur länge kan jag ha sushi i kylskåpet efter jag har beställt?

Svar: Det beror på ingredienserna i sushin. Om bitarna innehåller råfisk, bör sushin ätas inom 24 timmar. Om sushibitarna bara innehåller färska grönsaker kan de hålla i 5 till 7 dagar. Vi rekommenderar dock att inte förvara de så länge. För att njuta av din sushi på bästa sättet, rekommenderar vi att äta det direkt efter beställning.

Fråga: Hur länge kan jag ha varmrätterna i kylskåpet efter jag har beställt?

Svar: Det beror alltid på ingredienserna i maträtten du vill förvara i kylskåpet, men oftast går det bra med 24-48 timmar. Tänk bara på att kvalitén och smaken kan förändras när man förvarar maten så länge.

Fråga: Hur värmer jag upp varmrätterna?

Svar: Använd en tallrik för att värma upp maten, gör inte det direkt i plastlådorna. 

Fråga: Har ni speciella Happy Hour eller Luncherbjudande?

Svar: På alla våra restaurangen hittar du Luncherbjudande 11:00-14:00. Dessa maträtter går att beställa även i appen. Pick & Choose och Veckans Wok finns inte att beställa i appen men det går att ringa in och fråga personalen om innehåll. 

Fråga: Har ni buffé?

Svar: För närvarande, på grund av Covid-19 restriktionerna har vi valt att inte fortsätta med buffén. Vi kommer annonsera på våra sociala medier när vi öppnar den igen.

Fråga: Hur kan jag veta vad det är för Pick & Choose denna veckan?

Svar: Vi försöker annonsera varje vecka på våra sociala medier, så det är alltid bra att följa oss. Det går alltid bra att ringa in till restaurangen och fråga. 

Fråga: Jag vill mixa mina egna bitar, kan jag välja Lyx Maki också?

Svar: Absolut, det går bra! Tänk bara på att Lyx Makin kommer alltid i 8 bitar, till skillnad från de andra maki rullarna som man kan välja i 4 bitar också. 

Fråga: Vad är wasabi?

Svar: Wasabi är den gröna, starka pastan som serveras till sushi. Wasabi, även kallad japansk grön pepparrot, odlas främst i Japan.

Den äkta varan är dyr så den blandas vanligen ut med vanlig pepparrot, senapspulver, olja och färgämne. Wasabi är starkt men vattenlösligt så hettan försvinner snabbt, särskilt om man dricker.

Fråga: Vad är Wakame?

Svar: Wakame - Undaria pinnatifida, är en havet vegetabiliska eller ätbara alger. Det har en subtilt söt smak och serveras oftast i soppor och sallader. 

Fråga: Vad är Edamame?

Svar: Edamamebönor är gröna japanska sojabönor. De växer i skidor likt skärbönor. Ordet edamame (枝豆) betyder ungefär bönor på kvist. I Östasien har edamame skördats i över två tusen år och varit en av de viktigaste proteinkällorna. Edamame används som snacks, i soppor, i vegetariska rätter eller som godis. Bönorna skalas före intag.

Fråga: Vad är Chilimajo?

Svar: Vår chilimajo gör vi själva i våra restauranger och är en blandning av japansk majonnäs och sambal olek m.m.

Fråga: Vad är skillnaden mellan vanlig majonnäs och japansk majonnäs?

Svar: Japansk majonnäs är en kryddigare och smakrikare än vanlig svensk majonnäs som går att köpa på vanliga matbutiker. Gjord på sojaolja, äggulor, vinäger och senap.

Covid-19

Fråga: Vad har ni för kontroller som ni utför när det gäller Covid-19?

Svar: Vår personal kontrolleras regelbundet vid minsta Covid-19 symtom. Vi använder handskar i köket.

Fråga: Vilka åtgärder och anpassningar har ni gjort när det gäller Covid-19?

Svar: Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer när det gäller servering. Vi har underlättat för kunderna att beställa och betala direkt i vår app. Vi desinficerar alla bord och ytor mellan kunder och vi ber alltid kunderna att hålla avstånd.

Fråga: Kan jag hämta upp maten utanför restaurangen?

Svar: Vi uppmanar kunderna som har beställt via appen eller via telefon att vänta utanför restaurangen tills beställningen är klar. Vi kommer alltid ut med beställningen när den är färdig.

Fråga: Kan jag boka bord för 8 personer under pandemin?

Svar: Under dessa corona-tider har Folkhälsomyndigheten beslutat att begränsa maxantalet per sällskap till 8 personer när det gäller inomhus servering. Det finns ingen begränsning när det gäller uteserveringar. Mer info finns att läsa här.

Jobb och praktik

Fråga: Hur gammal måste man vara för att kunna jobba hos er?

Svar: Man måste vara minst 15 år gammal för att kunna sommarjobba hos oss. Vill du söka jobb hos oss, skicka gärna ditt CV och ditt personliga brev till jobb@sumosushi.se

Fråga: Hur skickar jag en spontanansökan till er?

Svar: Du kan alltid skicka ditt CV och ditt personliga brev till jobb@sumosushi.se.

Fråga: Jag söker en praktikplats, hur kommer jag i kontakt med er?

Svar: Du kan alltid skicka ditt CV och ditt personliga brev till jobb@sumosushi.se.

Fråga: Vad är det för kvalifikationer man behöver för att jobba som serveringspersonal hos er?

Svar: Vi ser gärna till att du har lite erfarenhet när det gäller servering. 

Fråga: Vad är det för kvalifikationer man behöver för att jobba i köket hos er?

Svar: Vi ser gärna till att du har bra dokumenterad erfarenhet i asiatisk kök när det gäller att kock i våra restauranger.

Influencers och sociala medier

Fråga: Jag vill bli sponsrad av er för att lägga upp inlägg om någon av era restauranger.

Svar: För närvarande har vi inga planer på att samarbeta med influencers, men vår syn på det kan ändras i framtiden. Du kan alltid tagga oss på sociala medier och vi blir bara glada om du följer oss på Facebook och Instagram. Du kommer i alla fall få alla våra nyheter om Limited Maki i första hand ;)